Jeden błąd pracownika, awaria sprzętu, systemu lub zasilania, kradzież urządzeń, cyberatak dla okupu czy też klęska żywiołowa – powodów utraty firmowych danych jest wiele. Wydaje się, że o zasadności wykonywania kopii zapasowych już nikogo nie trzeba przekonywać. Ale jak to zrobić najrozsądniej, gdy jest się małym przedsiębiorstwem, a na rynku brakuje specjalistów IT?
W tym artykule opisujemy:
Zewnętrzna usługa backupu (ang. BaaS - Backup as a Service) to zapewnienie dostępu do infrastruktury IT oraz wykwalifikowanej kadry specjalistów przez zewnętrzną firmę. Celem usługi jest zaplanowanie i późniejsze zarządzanie działaniami związanymi z wykonywania kopii zapasowych, ich bezpiecznego przechowywania przez odpowiednio długi czas, a w przypadku wystąpienia awarii, odtworzenie zduplikowanych danych. To rozwiązanie sprawdza się w przypadku małych i średnich firm, które z różnych przyczyn nie mogą pozwolić sobie na wynajęcie miejsca, zakup dodatkowych serwerów i/lub zatrudnienie dobrze wykwalifikowanych administratorów systemowych.
Chociaż usługi backupowe mogą mieć różny zakres to zalecanym, bo realnie zapewniającym bezpieczeństwo jest ten, który wiążą się z tzw. zasadą 3-2-1. Polega ona na sporządzeniu trzech duplikatów danych, przechowywaniu ich na dwóch różnych urządzeniach, z których jedno będzie w innej lokalizacji np. poza firmową serwerownią.
Miejsca docelowe kopii zapasowych powinny być różne. Wybór zależy od wielu czynników, począwszy od regulacji prawnych, przez możliwości wygospodarowania dodatkowej przestrzeni lub czas w jakim chcemy odzyskać dane, aż po budżet.
Przy podejmowaniu decyzji warto kierować się parametrem RTO (ang. Recovery Time Object), czyli okresem w jakim usługi, krytyczne z punktu widzenia naszego biznesu, muszą zacząć ponownie działać. Dla przykładu czas przywrócenia danych przechowywanych w chmurze będzie nieco dłuższy od tych zapisywanych na serwerze.
Czy wiesz, że Engave udostępnia swoim klientom backup w chmurze – Engave Cloud? Cel, który przyświecał powstaniu tego rozwiązania, to zapewnienie możliwości wykonywania kopii zapasowych (backup) i ich późniejszego odtworzenia (recovery).
To nasza odpowiedź na potrzebę obniżenia kosztów w MŚP wynikających z posiadania infrastruktury IT.
Płacisz za miejsce, a nie za transfery danych!
W polityce backupu precyzujemy założenia wykonywania kopii zapasowych. To z nich wynika procedura Disaster Recovery Plan (DRP), o której więcej przeczytasz tutaj. Polityka backupu odpowiadać na pytania: co, gdzie, kiedy, za pomocą czego, jak długo?
“Co” odnosi do “rzeczy” np. fizycznych serwerów, środowisk wirtualnych, Kubernetesa lub urządzeń końcowych. “Co” odnosi się także do zakresu danych, czyli czy muszą być one kopiowane w całości, czy tylko w jakiejś części (przecież część danych może być niezmienna np. dane archiwalne).
“Gdzie” precyzuje miejsce: na taśmy, do chmury publicznej, prywatnej, a może do zapasowego centrum danych (DRC).
“Kiedy” rozpatrujemy w kontekście czasu. Nie tylko jako częstotliwości (raz na godzinę czy raz na tydzień). Ale także pory dnia (co jest szczególnie istotne przy szybkości łącza internetowego). Modelu backupu: pełnym, przyrostowym czy różnicowym.
“Za pomocą czego” tu oczywiście chodzi o aplikację do backupu. W Engave korzystamy z rozwiązań Veeam-a.
“Jak długo” tyczy się naszej ewentualnej potrzeby cofnięcia się w czasie oraz naszych możliwości przechowywania danych.
Jeśli rozglądasz się z usługą BaaS zapraszamy do kontaktu.