Ile naprawdę wiesz o outsourcingu IT?

Co to jest i na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy usług outsourcingu IT? Sprawdź
Ile naprawdę wiesz o outsourcingu IT?

Podejmując decyzję dotyczącą optymalizacji kosztów w jakimkolwiek obszarze firmy, rozsądnym jest możliwie głębokie rozeznanie i zrozumienie tego obszaru. Dlatego ten artykuł stworzyliśmy z myślą o tych, którzy szukają usługi outsourcingu IT, ale nie do końca są przekonani czy to rozwiązanie sprawdzi się w ich firmie. Jego celem jest przybliżenie podstawowych kwestii związanych z tym zagadnieniem, a dokładnie:

  • Co to jest outsourcing IT?
  • Jakie elementy obsługi infrastruktury IT można outsourcować?
  • IT outsourcing czy in-house, które rozwiązanie jest lepsze?
  • Jak wybrać firmę do usługi outsourcingu IT?

Co to jest Outsourcing IT?

Outsourcing usług IT (ang. outside – resource – using) to pełne lub częściowe przekazanie obsługi infrastruktury IT do zewnętrznej firmy specjalizującej się w dostarczaniu i utrzymywaniu rozwiązań IT. Można wyróżnić 2 czynniki skłaniające firmy do skorzystania z outsourcingu IT.

Po pierwsze – niski poziom istotności infrastruktury IT z punktu widzenia firmy. Na taki krok decydują się głównie przedsiębiorstwa, które nie uznają procesów IT za kluczowe dla swojej organizacji, ponieważ ich podstawowa działalność skupia się na innych obszarach. Innymi słowy, z ich perspektywy sprawna infrastruktura IT to tylko kolejny element umożliwiający realizację działań w ramach ich kluczowego biznesu.  

Po drugie – koszt usługi. Wiele firm, po dokonaniu analizy TCO (Total Cost of Ownership), czyli skrupulatnym przejrzeniu się kosztom zakupu, utrzymania i użytkowania, a także zauważeniu, że ogólnie na rynku brakuje specjalistów IT (którzy dodatkowo nieprzerwanie powinni być szkoleni), decyduje się na outsourcing. Część z tych firm idzie nawet o krok dalej i zleca realizację tej usługi poza granice kraju, w którym prowadzą działalność gospodarczą.  

Czy wiesz, że…  
Z raportu Executive Brief. Outsourcing 2020 przygotowanym przez 7N dowiadujemy się, że Polska plasowała się na 10. miejscu na świecie i 4. w Europie, jeśli chodzi o atrakcyjność kraju dla outsourcingu usług IT.  
A zgodnie z raportem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości blisko 81% firm korzystało z outsourcingu IT w Polsce w 2019 r.

Warto jeszcze zauważyć, że nawet w firmach, gdzie trzon biznesu opiera się o IT, fragment tej specjalizacji może być realizowany na zewnątrz. Przykładowo firma wewnętrznie zajmuje się rozwojem jakiejś aplikacji, a obsługę administracyjną sieci i infrastruktury serwerowej, która nie podlega większym i tak częstszym zmianom, powierza zewnętrznej firmie w wymiarze 30 h miesięcznie. Dzięki czemu nie musi utrzymywać dodatkowych etatów.

Jakie elementy obsługi infrastruktury IT można outsourcować?

Tak naprawdę zakres outsourcingu IT jest uzależniony od potrzeb i strategii działania organizacji, która tę usługę kupuje, a w niektórych branżach również od wymogów prawnych.  
Poniżej zebraliśmy przykładowe obszary:

  • pomoc w doborze i późniejszym rozwijaniu infrastruktury IT w zgodzie z potrzebami firmy
  • administrowanie siecią, fizycznymi serwerami lub rozwiązaniami chmurowymi
  • bieżąca aktualizacja oprogramowania
  • zarządzanie infrastrukturą telekomunikacyjną i peryferyjną
  • przeprowadzanie backupu danych i jego bezpieczne przechowywanie - więcej na ten temat możesz przeczytać w artykule Backup danych firmy. Robić samodzielnie czy outsourcować?
  • usuwanie awarii dotyczących sprzętu i oprogramowania lub w przypadku ich “nierozwiązywalności” opracowywanie postępowania alternatywnego
  • zarządzanie zasobami ludzkimi w obszarze IT

Co więcej, usługi mogą być świadczone w 100% zdalnie lub częściowo w firmie, gdy np. w umowie są zapisy związane z konserwacją sprzętu serwerowego.

IT outsourcing czy in-house, które rozwiązanie wybrać?

Outsourcing IT jest alternatywą dla wewnętrznego działu IT, który trzyma piecze nad sprawnym i bezpiecznym działaniem sprzętu i oprogramowania. Opieka nad infrastrukturą IT przez wewnętrznych specjalistów firmy ma wiele zalet. Pracownicy mogą być bardziej zaangażowani w rozwiązywanie pojawiających się problemów lub znajdywanie trafniejszych rozwiązań podnoszących efektywność działania procesów.  

Jednak ze względu na koszty utrzymania takiego działu i trudność pozyskania odpowiednich specjalistów, częściej spotyka się jedno lub dwuosobowe działy IT. Gdzie osoby odpowiadają za „łatwiejsze” zadania jak administrowanie sprzętem (laptopy, smartphony) pracowników firmy i oprogramowaniem, a bardziej specjalistyczne obszary jak cyberbezpieczeństwo, procedura backupu danych czy zarządzanie siecią, zlecają na zewnątrz. Następnie tylko pilotują właściwy przebieg i wdrożenie danej usługi.

Innymi słowy, outsourcing usług IT to głównie odpowiedź na ograniczony budżet firm, które w zasadzie potrzebują „tylko”:

  • doraźnego i odpowiednio szybkiego wsparcia w obszarach, gdzie wymagana jest specjalistyczna wiedza, którą trudno pozyskać na rynku;
  • tzw. rąk do pracy, przy braku długoterminowej potrzeby tworzenia i utrzymywania stanowiska wewnątrz firmy.

Jak wybrać firmę do outsourcingu IT?

Nie oszukujmy się, cena zawsze była i będzie ważna. Jednak nigdy nie powinna być jedynym kryterium wyboru dostawcy usług IT. Dlatego przy podejmowaniu decyzji należy brać pod uwagę dostępność oraz stałą gotowość do świadczenia usług. Nie mniej ważne będzie "ludzkie", a nie korporacyjne podejście. To zbuduje partnersko-przyjacielskie relacje, a w trudnych sytuacjach możliwie, że doprowadzi do znajdowania skuteczniejszych metod usuwania awarii.  

Warto przeczytać nasz artykuł: United Breaks Guitars"​ – czyli słów kilka o Mapie Podróży Klienta, na trasie której zawiedli... ludzie

Należy też zwracać uwagę na posiadanie certyfikatów ISO. W tym przypadku, ISO 27001 - System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji oraz ISO 9001 - System Zarządzania Jakością. Z kolei aktualność certyfikatów potwierdzających kompetencje i specjalizacje w danym obszarze IT, ułatwi określenie czy oferowany zakres usługi jest dla nas wystarczający.

Portfolio czy też partnerstwa z vendorami (czyt. producentami sprzętu, oprogramowania itd.) także mogą okazać się przydatne, zwłaszcza jeśli firma już ma własne wyposażone serwerownie.

Nie mniej ważne będzie dokładne przeanalizowanie umowy o gwarantowanym poziomie świadczonych usług, czyli SLA (ang. Service Level Agreement). Tam również powinno określić się zasady i zakres odpowiedzialności jakie ma ponosić zewnętrzna firma IT, np.:

  • W ciągu ilu godzin ma być przywrócony główny system produkcyjny?
  • Do jakich danych zewnętrzni administratorzy mogą mieć dostęp?
  • Czy i jeśli tak to co jaki czas (miesięcznie, kwartalnie) ma być przygotowywany raport o wykorzystaniu zasobów, zagrożeniach i potrzebnych inwestycjach?
  • Jakie dane i kiedy mają być backupowane?  
  • Jaki jest system do obsługi klienta i raportowania pracy oraz procedura zgłaszania zadań?

Podziel się tą publikacją z innymi!
Tagi:
No items found.

POPULARNE W TEJ DZIEDZINIE

No items found.
No items found.
No items found.
engave-Dostarczamy-kompleksowe-rozwiazania technologiczne-dla-biznesu

POROZMAWIAJMY!

Jesteśmy gotowi by słuchać, odkrywać, wprowadzać innowacje
Imię i Nazwisko
Email
Numer Telefonu
Twoja Firma
Wiadomość
Dziękujemy za kontakt! Ktoś z nas skontaktuje się z Tobą jak najszybciej.
Miłego dnia! :)
Oops! Coś poszło nie tak. Spróbuj jeszcze raz!
engave-Dostarczamy-kompleksowe-rozwiazania technologiczne-dla-biznesu
Informacja Cookies
Na naszej stronie internetowej www.engave.pl wykorzystujemy pliki cookies. Klikając „Akceptuję wszystkie”, wyrażasz zgodę na instalację wszystkich plików cookies oraz przetwarzanie Twoich danych osobowych. Zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie. Administratorem Twoich danych osobowych jest Engave Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Czarodzieja 16, 03-116 Warszawa. Twoje dane osobowe mogą być także przetwarzane przez strony trzecie.

Klikając „Wyłącznie niezbędne cookies”, umożliwiasz funkcjonowanie strony internetowej. Więcej informacji o przysługujących Ci prawach znajduje się w naszej Polityce Prywatności Serwisu i Polityce Plików Cookies.
Szczegóły
Akceptuj Wszystkie
engave-Dostarczamy-kompleksowe-rozwiazania technologiczne-dla-biznesu
Newsletter

ZAPISZ SIĘ DO DIGITALIZATORA,
A NIC CI NIE UMKNIE!

Dziękujemy! Twoja subskrybcja została przyjęta!
Ups! Coś poszło nie tak, spróbuj jeszcze raz!