Doradca: - Dzień dobry! Ściągnął Pan z naszej strony e-Poradnik <…> Jak możemy Państwu pomóc?</…>
Lead: - Chciałbym szybko postawić sklep i sprzedawać w online!
Ten schemat w rozmowach naszych Konsultantów powtarza się bardzo często i wskazuje jak silna jest aktualnie potrzeba digitalizacji działań w polskich firmach. Instalacja sklepu internetowego nie jest jednak jedyną receptą na aktualna sytuację.
Jeśli przed pandemią i lockdown’em Twoja firma pozyskiwała Klientów głównie dzięki bezpośrednim kontaktom, spotkaniom czy relacjom budowanym na targach lub eventach, to prawdopodobnie masz teraz problem. Jeśli Klienci przed zakupem mieli szansę przyjść do Twoich sklepów, serwisów, showroomów czy biur, to z pewnością koronawirus namieszał w Twoim biznesie całkiem mocno. I niestety mamy ważne powody sądzić, że nieodwracalnie.
Dlatego strategia marketingowa Twojej firmy musi ulec zmianie, uwzględniając w coraz większym stopniu digital marketing. Im szybciej to nastąpi, tym większa będzie Twoja szansa na pokonanie konkurencji i przejęcie pełnej kontroli nad Twoim biznesem. Zarówno dzisiaj, jak i w przyszłości, na którą będziesz dużo lepiej przygotowany.
Jeśli odpowiadasz za biznes, który nie jest FMCG, to z pewnością masz wiele wspólnego ze sprzedażą i wiesz, że Klient, który kupuje Twój produkt z marszu, od razu przy pierwszym kontakcie, bez rozeznania rynku czy porównania cen, jest w zasadzie jednorożcem. Cała reszta “wielorożców” zwykle potrzebuje trochę czasu i wielu dodatkowych informacji zanim podejmie decyzję o zakupie.
“Według badania agencji AdRoll tylko 2% użytkowników kupujących w internecie decyduje się na zakup podczas pierwszej wizyty w sklepie online”
Co się dzieje z pozostałymi 98%? Jeśli o nich nie zadbasz, to Twoja konkurencja zrobi to na pewno!
A zadbać możesz wykorzystując technologię i digitalizację swojej strategii marketingowej. Jak wiesz, jeden kontakt z Twoją firmą, to zdecydowanie za mało, aby zbudować relacje, która doprowadzi do zakupu. Żeby więc dotrzeć ponownie ze swoją marką do anonimowego użytkownika, który odwiedził Twoją stronę www, możesz użyć naprawdę potężnego zestawu marketingowego, czyli pixela i ciasteczek, które odpowiednio użyte, pozwolą Ci skorzystać z remarketingu.
W wielkim skrócie: na swojej stronie umieszczasz krótki i prosty kawałek kodu javascriptowego, który wyświetla na stronie tzw. pixel czyli niewidoczny “obrazek” o rozmiarze 1x1 piksela. Ten jeden z około 2 000 000 pikseli, z których zwykle składa się cały obraz Twojej strony, działa cuda i powoduje, że w plikach cookies (ciasteczkach) potencjalnych klientów odwiedzających Twoją stronę (ściślej ich przeglądarek) zapisywane są informacje, które możesz później wykorzystać w swoich kampaniach remarketingowych. Dobry pixel dokładnie wie, na której stronie był potencjalny klient, kiedy ją odwiedził, ile czasu na niej spędził, co dokładnie robił - czy przeglądał kartę produktu, czy dodał go do koszyka czy też sfinalizował zakup.
Ten niewielki i sprytny kawałek nowoczesnej technologii na stronie ma naprawdę wiele możliwości, a Ty wykorzystując go, możesz emitować skuteczną reklamę w internecie, skierowaną tylko do osób, które odwiedziły Twoją stronę lub wykonały na niej jakąś konkretną akcję.
Techniczna strona pełnego wykorzystania możliwości remarketingu jest dość obszerna i wymaga specjalistycznej wiedzy, więc zostawmy ją fachowcom, dla których digital marketing jest chlebem powszednim, ale chciałbym jeszcze poświęcić trochę miejsca biznesowym korzyściom wynikającym z zastosowania remarketingu.
Nie ma wątpliwości, że koronawirus przyśpieszył transformacje cyfrową wielu firm. Biznesy w szybkim tempie przenoszą się do online’u, poszukując tam swoich klientów. Z biznesowych rozmów, które prowadzimy wynika, że nie ma chyba już branży, która nie myśli o digitalizacji procesów marketingowo-sprzedażowych, dzięki czemu chce uodpornić się na warunki zewnętrzne i dostosować do potrzeb swoich konsumentów i użytkowników. Od produkcji materacy, poprzez branżę meblarską, produkcję ozdób choinkowych, gastronomię na produkcji żywności kończąc - w każdej kategorii jest miejsce dla szeroko pojętej cyfrowej transformacji.
Trzeba to tylko robić z głową, mając na uwadze nie tylko proces wdrożenia narzędzi technologicznych, ale również proces przygotowania na zmianę swoich pracowników (bardzo ważny czynnik wpływający na sukces transformacji!), zmapowania procesów operacyjnych czy całość strategii biznesowej firmy.